Jak zaprojektować brandbook i szatę graficzną marki, aby przyciągać więcej odbiorców?

Każda marka, niezależnie od branży, potrzebuje spójnej i atrakcyjnej identyfikacji wizualnej. Dobrze zaprojektowany brandbook (inaczej: księga znaku) pomaga stworzyć przemyślaną i rozpoznawalną szatę graficzną, która z czasem buduje rozpoznawalność oraz przyciąga nowych odbiorców. 

W pewnym sensie, stworzenie szczegółowego brandbooka jest naturalną kontynuacją dla przygotowania projektu logo oraz pierwszych rysów identyfikacji wizualnej, np. kolorystyki, która będzie używana przez markę. Dzięki takiemu dokumentowi marki wchodzące na rynek mogą zaprezentować zbiór zasad, za pomocą których chcą budować swój wizerunek oraz rozpoznawalność. Zasady te wpływają na wszystkie aspekty wizualne odbioru marki. Jak zaplanować i wdrożyć skuteczne rozwiązania w tym zakresie? Poniższy artykuł zaprezentuje kluczowe w tej kwestii kroki.

Czym jest brandbook i dlaczego jest ważny?

Brandbook to dokument określający zasady identyfikacji wizualnej marki. Najważniejszymi elementami, które powinny zostać w nim uwzględnione są:różne warianty loga Business Idea Center

  • Logo i jego warianty,
  • Kolorystyka i typografia,
  • Zasady stosowania elementów graficznych.

Oprócz tego zawiera on wskazówki dotyczące stylu zdjęć, ilustracji, publikacji w mediach społecznościowych, czy nawet formatowania dokumentów tekstowych, z którymi mają styczność osoby spoza organizacji. Dzięki brandbookowi marka prezentuje się spójnie we wszystkich kanałach komunikacji, co buduje jej profesjonalny wizerunek i zwiększa rozpoznawalność.

Kluczowe elementy skutecznej szaty graficznej

Aby szata graficzna marki przyciągała odbiorców, powinna być spójna wizualnie, czyli wszystkie materiały marketingowe, promocyjne czy informacyjne muszą mieć jednolity styl, ale być jednocześnie dostosowane do spełniania swoich indywidualnych celów. Ważne jest również ich odpowiednie dopasowanie do grupy docelowej, ponieważ design powinien odzwierciedlać oczekiwania targetowanych w danej kwestii klientów. Prostota i czytelność to kolejny istotny aspekt – zbyt skomplikowane projekty mogą zniechęcać do siebie odbiorców. Kluczowe jest również wyróżnienie się na tle konkurencji poprzez unikalność i stosowanie oryginalnych rozwiązań.

kolory i typografia marki Business Idea CenterJak zaprojektować skuteczny brandbook?

  • Jasne określenie tożsamości marki – zanim przystąpi się do projektowania tożsamości wizualnej, warto zdefiniować misję i wartości marki, określić docelową grupę odbiorców oraz pożądany wizerunek, np. nowoczesny, elegancki, młodzieżowy lub dynamiczny.
  • Wybór kolorystyki i typografii – kolory powinny odzwierciedlać charakter marki i budzić określone emocje, np. niebieski symbolizuje zaufanie, a czerwony energię. Czcionki powinny być ograniczone do maksymalnie dwóch, które dobrze komponują się ze sobą.
  • Projektowanie logo – logo powinno być proste, łatwe do zapamiętania i czytelne w różnych rozmiarach. Warto stworzyć kilka wersji, np. pionową, poziomą i monochromatyczną, aby zapewnić elastyczność w różnych zastosowaniach. Dobrym pomysłem jest również stworzenie dodatkowych wariantów logo - w różnych wersjach kolorystycznych, w celu zróżnicowania możliwości użycia znaku marki.
  • Stworzenie wytycznych dotyczących zdjęć i grafik – należy określić styl zdjęć oraz ustalić zasady dotyczące tła, filtrów i kompozycji, co pozwoli na spójne wizualne przedstawienie marki w publikowanych materiałach.

Wdrożenie i utrzymanie spójności

Aby brandbook był skutecznie wdrażany w praktyce, powinien być udostępniony wszystkim pracownikom i partnerom, aby zawarte w nim informacje oraz zasady były powszechnie znane wszystkim interesariuszom. Warto go regularnie aktualizować w przypadku zmian w identyfikacji wizualnej oraz monitorować stosowanie zasad.

Podsumowanie

Dobrze zaprojektowany brandbook oraz zawarta w nim szata graficzna to kluczowe elementy budowania silnej marki. Przejrzysta i konsekwentna identyfikacja wizualna zwiększa rozpoznawalność oraz pomaga przyciągnąć nowych odbiorców. Dlatego warto poświęcić czas na jej staranne opracowanie, a następnie konsekwentne wdrażanie w praktyce, aby wytworzyć wśród odbiorców poczucie płynności i jednolitości danej marki.

Autor
zdjęcie Martyny Dordy

Martyna Dorda

Jestem studentką na Uniwersytecie Jagiellońskim w ramach studiów licencjackich ze stosunków międzynarodowej na specjalizacji “bezpieczeństwo międzynarodowe” oraz jednocześnie studiuję również drugi kierunek – migracje międzynarodowe. Dzięki takiemu połączeniu studiów w ramach dwóch odrębnych dziedzin nauki mogę rozwijać swoje zainteresowania w sposób indywidualny oraz interdyscyplinarny. 

Oprócz studiowania rozwijam się we współzałożonej przeze mnie Fundacji Forum Dialogu Obywatelskiego, gdzie zajmuję pozycję Wiceprezeski oraz Brand Managerki, współkoordynując pracę grupy odpowiedzialnej za wizerunek naszej marki, promocję oraz marketing. Oprócz tego w ramach działań Fundacji tworzę oraz prowadzę warsztaty w tematyce edukacji obywatelskiej dla młodzieży, oparte na grach symulacyjnych. Na co dzień pracuję również w Fundacji Zwolnieni z Teorii, gdzie obejmuję stanowisko Junior User Supporterki i pomagam Uczestnikom oraz Uczestniczkom Olimpiady Projektów Społecznych w realizacji ich własnych inicjatyw.