- Strona główna
- Projekt krok po kroku
- Mam pomysł – co dalej? Od czego zacząć pracę nad projektem?
Mam pomysł – co dalej? Od czego zacząć pracę nad projektem?
Każdy z nas miał kiedyś pomysł na biznes, produkt czy usługę, której w danym momencie naszego życia odczuliśmy brak. 99% tych pomysłów umiera śmiercią naturalną – zapominamy o nich. Jakie pierwsze kroki możesz podjąć już teraz, aby pomysł stał się rzeczywistością? Poniżej znajdziesz praktyczne wskazówki, jakimi rzeczami powinieneś zająć się na samym początku, aby móc zgłosić się z projektem do programu mentoringowego, bądź rozpocząć rozmowy z pierwszymi inwestorami oraz osobami zainteresowanymi dołączeniem do projektu i jego dalszym doskonaleniem.
Obszar Problemowy
Każdy projekt powinien zaczynać się od szczegółowego opisu problemu, na który odpowiada. To uzasadnienie, dlaczego projekt jest potrzebny i jakie potrzeby ma zaspokoić. Opis ten powinien być poparty danymi, analizami oraz prostymi badaniami – ankietami, wywiadami lub grupami fokusowymi.
Jak zacząć formułować obszar problemowy?
Na samym początku dokonaj wewnętrznej analizy – co wydaje Ci się, że jest problemem, przez który powstał pomysł? Dlaczego jest to problem?
Następnie, w oparciu o swoje przekonania i obecny stan wiedzy przeszukaj Internet, gazety, media społecznościowe i znajdź dowody na istnienie problemu. Spisz je wszystkie w jednym miejscu. Kiedy zadowoli Cię ilość zebranych materiałów przeanalizuj swój problem ponownie – czy dobrze zdiagnozowałeś obszar problemowy?
Następnym krokiem jest przeprowadzenie badań wśród osób, które docelowo mają korzystać z Twojego pomysłu jako klienci lub użytkownicy. Porozmawiaj z nimi – czy problem w ich oczach jest taki sam jak w Twoich?
Diagnoza obszaru problemowego jest dość mozolnym procesem, który ze wszystkich opisanych w artykule kroków zajmie Ci najprawdopodobniej najwięcej czasu. Pamiętaj jednak, że to co zrobisz będzie podstawą do całej przyszłości Twojego pomysłu!
Cel główny projektu
Kiedy wiesz już dokładnie z czym się mierzysz, możesz określić główny cel swojego pomysłu – chociaż w tym momencie możesz już śmiało nazwać go projektem! Cel główny to fundament całego przedsięwzięcia. Ma on odpowiedzieć na pytanie „Co chcesz osiągnąć?”. Powinien być klarowny, mierzalny i osiągalny, ale jednocześnie na tyle ambitny, by mobilizował do działania.
W jaki sposób stawiać sobie cele?
Jedną z najlepiej sprawdzających się metod ustalania celów jest SMART. To popularne narzędzie wykorzystywane w zarządzaniu projektami i wyznaczaniu celów, które pomaga określić, czy są one jasno zdefiniowane, realistyczne i osiągalne. SMART to akronim od pięciu kryteriów, które powinny spełniać dobrze sformułowane cele:
S – Specific (Specyficzny) – cel powinien być jasno określony, precyzyjny i jednoznaczny.
M – Measurable (Mierzalny) – cel powinien być mierzalny, co oznacza, że musimy mieć możliwość śledzenia postępów i sprawdzenia, czy został osiągnięty. Wyznacz konkretne wskaźniki sukcesu, które pozwolą na ocenę realizacji.
A – Achievable (Osiągalny) – cel musi być realistyczny i możliwy do osiągnięcia, biorąc pod uwagę dostępne zasoby, takie jak czas, pieniądze i umiejętności. Należy unikać ustalania celów, które są nierealistyczne, bo prowadzi to do frustracji.
R – Relevant (Istotny) – cel powinien być istotny i zgodny z długoterminowymi planami czy wyobrażeniami. Musi mieć sens w kontekście całego przedsięwzięcia i przynosić wymierne korzyści.
T – Time-bound (Określony w czasie) – cel powinien mieć jasno określony termin realizacji. To mobilizuje do działania i pozwala na regularne monitorowanie postępów. Brak ram czasowych często sprawia, że realizacja celu się opóźnia lub jest odkładana w nieskończoność.
Przykład
Cel ogólny: Chcę poprawić swoją kondycję.
Cel SMART: Chcę biegać 5 kilometrów w ciągu 30 minut (S), mierząc swoje postępy co tydzień (M), poprzez trening 3 razy w tygodniu (A), aby poprawić moją kondycję fizyczną (R) i osiągnąć ten wynik w ciągu dwóch miesięcy (T).
Cele szczegółowe
Po określeniu celu głównego, przejdź do celów szczegółowych. Cele te powinny być bardziej konkretne i określać, jakie kroki są potrzebne, by osiągnąć cel główny. Odpowiadają one na pytanie: Jak zrealizujemy nasz cel główny?
Każdy cel szczegółowy powinien być związany z konkretnymi działaniami i być możliwy do monitorowania. Może dotyczyć różnych aspektów projektu, takich jak rekrutacja uczestników, organizacja wydarzeń, nawiązywanie partnerstw czy promocja projektu.
Do stworzenia dobrych celów szczegółowych, przydać może Ci się metoda SMART, opisana powyżej.
Opis produktu, usługi, oferty
Wiesz już jaki jest problem i jakie są twoje cele. Teraz musisz dokładnie zastanowić się i opisać w jaki sposób twoje cele zostaną osiągnięte, czyli prościej – co jest esencją Twojego rozwiązanie. Niezależnie od tego, czy jest to wydarzenie, aplikacja, publikacja, usługa społeczna czy inna forma działania, ważne jest, aby jasno określić, co zostanie dostarczone odbiorcom projektu i jakie korzyści z tego wynikną.
- Odpowiedz na pytania:
- Co dokładnie oferuję?
- Kto z tego skorzysta?
- Jakie będą efekty?
Kiedy odpowiesz wyczerpująco na powyższe pytania, będziesz mógł śmiało powiedzieć, że jesteś prawie gotowy do następnego etapu! Ale najpierw…
Harmonogram działań
To narzędzie dla Ciebie. Harmonogram powinien zawierać szczegółowy plan działań, wraz z terminami i czasem realizacji zadań. To pozwoli na monitorowanie postępów projektu i lepsze zarządzanie czasem. Harmonogram powinien być realistyczny i uwzględniać marginesy na ewentualne opóźnienia.
Pamiętaj!
Terminy to niekoniecznie daty! Na początkowym etapie wystarczy, jeśli rozpiszesz projekt na lata, miesiące, tygodnie lub dni (w zależności od gabarytu projektu). Im bardziej szczegółowo opiszesz planowane zadania, tym prościej będzie Ci pracować nad projektem!
Wstępny kosztorys
Następnym krokiem jest przygotowanie wstępnego kosztorysu, który pomoże oszacować, jakie środki finansowe będą potrzebne do realizacji projektu. Na tym etapie nie musisz mieć dokładnych danych, ale warto zorientować się w przybliżonych kosztach działań, takich jak zakup materiałów, wynagrodzenia dla ekspertów czy wynajem przestrzeni.
Kosztorys pozwoli także na zidentyfikowanie, jakie źródła finansowania będą potrzebne – np. granty, darowizny, sponsorzy. Często już na początku projektu musisz mieć plan, jak pozyskać środki na jego realizację.
Nazwa projektu
O ile jeszcze nie nazwałeś swojego projektu, to teraz jest moment, aby zwieńczyć swoją pracę! Pamiętaj, że nazwa musi być chwytliwa i zrozumiała dla osób, które mają być odbiorcami Twojego rozwiązania! Pamiętaj, że nazwa, którą wymyślisz teraz niekoniecznie będzie tą ostateczną, chociaż często może nią pozostać. Bądź otwarty na głosy innych i zmiany!
Podsumowując
Pamiętaj, że to dopiero początek Twojej drogi! Wiele może się zmienić, dlatego nie zakochuj się w swoim pomyśle! Takie „zakochanie” może spowodować, że za bardzo przywiążesz się do początkowej wersji Twojego projektu, która niekoniecznie jest idealnym produktem odpowiadającym użytkownikom. Nie bój się zmian, niepowodzeń, wyczekuj sukcesów. Najważniejsze jest mieć świadomość, że jest się w ciągłym procesie, który nie jest prostolinijny.
Aby ułatwić Ci pracę przygotowałam Kartę Projektu, czyli narzędzie, które pomoże Ci uporządkować początkowe prace nad pomysłem. Karta Projektu jest dostępna do pobrania w załączniku na dole strony.
Masz Kartę Projektu i pigułkę wiedzy w postaci tego artykułu – bardziej gotowy nie będziesz. Czas zacząć.
Załączniki
Więcej artykułów z tego cyklu
Autor