- Strona główna
- Projekt krok po kroku
- Krok drugi – prototyp. Od czego zacząć?
Krok drugi – prototyp. Od czego zacząć?
W poprzednim artykule poruszyłam temat tego jak zacząć pracę nad swoim pomysłem w sposób, w który uczyni go konkretnym projektem.
Zakładam, że przeszedłeś wszystkie kroki z artykułu „Mam pomysł – co dalej? Od czego zacząć pracę nad projektem?”: znasz już obszar problemowy, masz wyznaczone cele, wiesz co, jak, kiedy i za ile.
Co dalej?
Następnym krokiem jest stworzenie prototypu, czyli fizycznej, namacalnej wersji Twojego projektu. Pozwoli to na wizualizacje Twojego rozwiązania i zebranie opinii od potencjalnych użytkowników. Nie musi być ona produktem idealnym – wiele prototypów to posklejane z kartonu, niefunkcjonujące wersje produktu, tak zwane MVP – minimal viable product. Jest to możliwie najmniej skomplikowana pierwsza wersja Twojego produktu lub usługi. Nie skupiaj się teraz na dodatkowych funkcjach – ważne jest pokazanie sedna rozwiązania problemu lub potrzeby, którą zidentyfikowałeś lub zidentyfikowałaś.
Na początku określ cel prototypu. Zastanów się co chcesz przetestować – zrozumienie przez użytkowników Twojego pomysłu, intuicyjność funkcjonalności produktu, identyfikację czy rozwiązujesz właściwy problem, a może jeszcze coś innego?
Wybierz rodzaj prototypu. Jeśli Twoje zasoby są niewielkie, to najlepszy może być dla Ciebie prototyp papierowy, czyli prosty szkic na papierze lub tablicy. Przykładowy papierowy prototyp telefonu zobaczysz tutaj. Jeśli lubisz bawić się programami graficznymi typu Canva czy Figma, możesz stworzyć interaktywną makietę cyfrową. Może się zdarzyć, że masz znajomych programistów (profesjonalnych lub hobbystycznych), bądź sam nim jesteś – wtedy nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś samodzielnie zaprojektował prototyp funkcjonalny, czyli wstępną wersję produktu z ograniczoną funkcjonalnością i UX Design, ale z działającymi kluczowymi elementami tworzony za pomocą narzędzi programistycznych lub prostych platform, takich jak Bubble, Glide, Webflow.
Jeśli masz projekt na usługę, stwórz ulotkę, stronę na mediach społecznościowych – udawaj, że Twój biznes lub startup już istnieje i zwróć uwagę na odzew odbiorców. Idź do potencjalnych klientów ze swoim pitchem biznesowym stworzonym na podstawie karty projektu, którą znajdziesz w pierwszej części cyklu. Stwórz ścieżkę klienta, czyli coś w rodzaju komiksu, w którym pokażesz ścieżkę użytkownika od problemu do rozwiązania, które otrzymał dzięki Twojemu pomysłowi.
Stwórz prototyp krok po kroku. Zacznij od szkicu, rysując na papierze lub w programie graficznym, jak wyobrażasz sobie swój produkt. Ustal kolejność kluczowych ekranów lub etapów procesu. Zaprojektuj układ (layout), umieszczając podstawowe elementy, takie jak przyciski, pola tekstowe, menu. Użyj prostych kształtów i symboli, aby nie komplikować projektu na początkowym etapie. Jeśli tworzysz prototyp interaktywny, dodaj interakcje, łącząc ekrany, aby użytkownik mógł przechodzić z jednego widoku do drugiego. Testuj podczas budowy, zbieraj feedback od znajomych lub współpracowników na każdym etapie projektu.
Zmieniaj swój prototyp na podstawie opinii, które zbierzesz od potencjalnych użytkowników. Regularnie zbieraj feedback poprzez rozmowy czy ankiety satysfakcji. Testowanie i ciągłe ulepszanie na podstawie informacji zwrotnej jest kluczowe.
Nie ma jednej zasady ile powinno trwać testowanie prototypu. Najłatwiej jest powiedzieć, że ono nigdy się nie kończy. Aby startup, biznes, produkt utrzymał się na rynku musi się on ciągle zmieniać, ponieważ ciągle zmieniają się potrzeby użytkowników. Najłatwiej dowiedzieć się o potrzebach użytkowników rozmawiając z nimi.
Jak to robić?
W kolejnym artykule poznasz odpowiedź.
Więcej artykułów z tego cyklu
Autor