Jak rozpocząć poszukiwania pracy? 

Szukanie pracy to projekt, który powinien mieć określone cele. Kiedy je mamy, łatwiej jest wyznaczyć działania i osiągać pożądane efekty.  Znalezienie pracy jest Twoją odpowiedzialnością, natomiast masz w zasięgu różne narzędzia, instytucje i źródła informacji, które mogą Cię wesprzeć. Poniżej przedstawiam kilka wskazówek, dzięki którym możesz efektywniej zacząć szukać pracy.

Bądź na bieżąco z trendami na rynku pracy

Sprawdzanie raportów, rankingów, statystyk, które prezentują aktualne analizy trendów na rynku pracy, poszerzy i ukierunkuje twoje perspektywy poszukiwań. Raporty Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zawierają zestawienie istotnych wniosków i danych z różnych badań nad polskim i europejskim rynkiem pracy.

Dzięki danym z Barometru Zawodów dowiesz się o bieżącym zapotrzebowaniu na zawody oraz o tym, które możliwości zatrudnienia rosną, a które maleją w zależności od regionu w Polsce.

System ELA (Ekonomiczne Losy Absolwentów) umożliwia między innymi informację o wynagrodzeniach oraz okresie poszukiwania pracy w pierwszych latach po studiach absolwentów z różnych uczelni w Polsce.

Przygotuj dokumenty aplikacyjne i plan działania 

Pytania, na które warto znać odpowiedź to m.in. Kim jestem? Czego oczekuję od swojej pracy? Jakie są moje osiągnięcia? Im więcej wiesz o sobie, tym skuteczniejsze będą poszukiwania pracy. Przykładowe narzędzie, które może pomóc w zebraniu informacji o sobie to test 16 osobowości. Skupisz się na stanowiskach, które odpowiadają Twojej osobowości, umiejętnościom i wartościom.

Z doradcą zawodowym Biura Karier UJ możesz przygotować profesjonale CV oraz list motywacyjny w języku polskim i angielskim.

Nawiązuj kontakty i buduj relacje z ludźmi z branży

Jeśli masz już przygotowane dokumenty aplikacyjne i określone cele zawodowe, wiesz które oferty pracy i pracodawcy Cię interesuję, możesz więc rozpocząć nawiązywanie kontaktów z nimi.

Aktywny udział w konferencjach, szkoleniach czy targach pracy to tylko niektóre z możliwości jakie możesz wykorzystać. Efektywnym narzędziem do bezpośredniego kontaktu z osobami rekrutującymi jest platforma LinkedIn. Umożliwia ona szybkie i selektywne aplikowanie, pomaga także zweryfikować na ile Twoje kwalifikacje i umiejętności pokrywają się z wymaganiami w ogłoszeniu.

Autor
zdjęcie Anny Kubicy-Majki

Anna Kubica-Majka

Pracowniczka Biura Karier UJ, odpowiedzialna za współpracę z pracodawcami i wydziałami.

Jestem absolwentką Zarządzania i Marketingu na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Psychologii Biznesu na Uniwersytecie SWPS. Realizowałam projekty edukacyjne i szkoleniowe, w tym międzynarodowe, rozwijające kompetencje zawodowe i osobiste. Udzielam konsultacji dotyczących skutecznych sposobów poszukiwania pracy oraz przygotowania dokumentów aplikacyjnych.