1. Od pomysłu do działania - pierwsze kroki w prowadzeniu badań

Kilka słów o przewodniku 

Prowadzenie projektów badawczych stawia, zarówno przed studentami i studentkami ale i początkowymi praktykami, wiele wyzwań. Dotyczą one m.in. pytań jak rozpocząć badania i jak opracować projekt badawczy, aby znaleźć odpowiedzi na postawione problemy.

Z doświadczenia wiemy, że, studia nie zawsze dostarczają nam wystarczającej porcji teorii i praktyki badawczej. Zanim więc młodzi badacze rozpoczną realizację swoich badawczych zainteresowań, muszą samodzielnie przedrzeć się przez gąszcz opracowań i książek na temat badań, które często są przygotowane w niezrozumiałym, zbyt akademickim, języku.

Głównym celem serii artykułów Od pomysłu do działania - pierwsze kroki w prowadzeniu badań jest przygotowanie początkujących badaczek i badaczy, którzy rozpoczynają badania w dowolnym obszarze/temacie związanym z naukami społecznymi i humanistycznymi do sprawnego napisania projektu badawczego.

Jako doświadczonym badaczkom społecznym, szczególnie zależy nam na systematycznym przekazywaniu rozumienia teorii i podejść do badań, a jednocześnie wspieraniu studentów i studentek, a także początkujących praktyków w rozwijaniu ich kompetencji badawczych. Nasze artykuły, składające się na niniejszą serię, mają zachęcać do kształtowania krytycznej analizy, rygoru metodologicznego oraz niezależności myślenia  i odwagi w podejmowaniu badawczych zainteresowań.  Zależy nam, aby młode badaczki i młodzi badacze rozwijali umiejętności niezbędne w projektowaniu i prowadzeniu wysokiej jakości badań. Chciałybyśmy szczególnie podkreślić, że prowadzenie badań może przyczynić się do zwiększenia naszego poziomu przedsiębiorczości, w istocie bowiem tylko rozumiejąc otaczającą nas rzeczywistości, jesteśmy w stanie sprawnie w niej sobie radzić i podejmować racjonalne decyzje.  

Staramy się unikać suchego teoretyzowania i pokazujemy praktyczne aspekty badań. Prowadzimy nasze czytelniczki i czytelników krok po kroku, dzieląc się naszym doświadczeniem, tak aby pogłębiać ich wiedzę i wprowadzać w świat badań, by etycznie, z odwagą oraz pewnością siebie realizowali swoje projekty badawcze.

Więcej artykułów z tego cyklu
Autor
Bogna Halska–Pionka zdjęcie

Dr Bogna Halska–Pionka

Instytut Spraw Publicznych, WZiKS, UJ 

Badaczka społeczna, menadżerka kultury, szkoleniowczyni. Asystentka w Zakładzie Przywództwa i Zarządzania w Edukacji w Instytucie Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Absolwentka Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych w dyscyplinie nauk o zarządzaniu i jakości. Doświadczenie z zakresu opracowywania strategii równego traktowania, przeciwdziałania dyskryminacji, budowania postaw obywatelskich oraz wspierania procesów inkluzji zdobywa zasiadając w krakowskiej Radzie ds. Równego Traktowania od 2021 roku. Autorka oferty szkoleniowej Instytutu Badań Organizacji Kultury – IBOK dla instytucji kultury.

Roksana Ulatowska zdjęcie

Dr Roksana Ulatowska

Instytut Spraw Publicznych, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński

Doświadczona badaczka społeczna, ewaluatorka projektów i programów o zasięgu krajowym, realizowanych przez instytucje publiczne oraz organizacje pozarządowe.  Kierowniczka i członkini polskich oraz międzynarodowych zespołów badawczych i projektowych, finansowanych ze środków m.in. MNiSW, Banku Światowego, The Open Society Foundation czy Horizon. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół metodologii badań społecznych, transformacji cyfrowej uczelni oraz przywództwa edukacyjnego. Autorka i współautorka ponad 40 publikacji naukowych.