Unique value proposition

Według definicji, Value Proposition Canvas (VPC) to narzędzie, pozwalające firmom analizować i projektować swoją propozycję wartości dla klientów. Celem takiego podejścia jest zaoferowanie usługi lub produktu najbardziej wartościowego dla odbiorcy ze względu na jego bieżące potrzeby i trudności, z jakimi się mierzy na swoim rynku.  
Tworząc VPC należy scharakteryzować dwa obszary –  wartość produktu i segmentu Klienta. W każdym z nich wyróżnia się trzy elementy (Zadania, Korzyści, Problemy), które w dobrze działającym modelu biznesowym są ze sobą komplementarne. VPC pozwala łatwiej analizować, projektować i przede wszystkim dobrać odpowiednie rozwiązanie do potrzeb klientów. Co ważne, robi to w usystematyzowany i wizualny sposób.  

PROPOZYCJA WARTOŚCI - WARTOŚĆ PRODUKTU SEGMENT KLIENTA

Produkt / Usługa

Produkty, półprodukty i usługi, które firma może oferować – wszystko, co dla Klienta niesie wartość 

Zadania

Analiza rynku docelowego Klienta, jego codziennej pracy, celów, jakie sobie wyznacza 

Tworzenie korzyści

Wartości odnoszące się do korzyści i benefitów, jakie osiąga Klient, wzmacniające je i  usprawniające. 

Korzyści klienta

Benefity zarówno w rozumieniu biznesowym i finansowym (zyski i oszczędności), jak i dodatkowe, mniej mierzalne korzyści, które usprawnią pracę czy codzienne funkcjonowanie.

Rozwiązywanie problemów

Wartości odnoszące się do trudności i słabych stron rozwiązań, z jakich korzysta Klient; propozycje obniżające prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń. 

Problemy

Trudności podczas planowania i realizacji zadań, ryzyka, nieprzewidziane sytuacje i koszty oraz to, co w aktualnie stosowanych rozwiązaniach jest niewystarczające.

Wykorzystanie VPC dodaje wartości stosowanemu modelowi biznesowemu – kreuje nowe potrzeby u Klientów, poprawia wydajność stosowanych systemów i rozwiązań, dostosowuje ofertę do indywidualnych potrzeb i zwiększa skuteczność działania. 

Autor
Agata Błaszczyk-Pasteczka zdjęcie

Agata Błaszczyk-Pasteczka

Broker Innowacji na Uniwersytecie Jagiellońskim

Inżynier wychowany w korporacji, pasjonatka wyszukiwania komercyjnych szans dla akademickich pomysłów.