Co zmienić w prototypie? O testowaniu w pracy projektowej

Słowniczek pojęć

Iteracje w procesie projektowym – powtarzanie etapów procesu do momentu uzyskania oczekiwanych rezultatów

Kontekstowe testy użyteczności – testy przeprowadzane w warunkach komfortowych dla osób w nich uczestniczących, w przestrzeni lepiej im znanej 

Oceny heurystyczne – forma testowania prototypów, do której angażowane jest grono kilku ekspertów

Szybkie, „partyzanckie” testy użyteczności – przeprowadzane wtedy, gdy nie mamy czasu lub środków finansowych na bardziej rozbudowane podejście do testów, wychodzimy z założenia, że lepsze są jakiekolwiek testy niż ich brak


Stworzony prototyp powinien być przetestowany, aby zbadać, w jakim stopniu odpowiada na potrzeby odbiorców. Na tym etapie „wychodzimy” z prototypem do otoczenia, zbierając informacje o tym, co jest dobre, co należy poprawić lub dobrze byłoby usunąć. Praca ta ma charakter iteracyjny: informacje zebrane podczas testów wykorzystujemy w kolejnej rundzie prototypowania.


Rodzaje testów

Testy występują w kilku wariantach. Możemy wybrać oceny heurystyczne, do których angażujemy ekspertów oceniających prototyp pod względem heurystyk lub wytycznych użyteczności. Jeśli nie mamy czasu lub funduszy – możemy przeprowadzić „partyzanckie” testy użyteczności. Zakładamy tu, że jakiekolwiek testy są lepsze niż ich brak, ponieważ tutaj prezentujemy prototyp osobom niekoniecznie z naszej grupy docelowej. Testy użyteczności możemy też przeprowadzić w kontrolowanych, „laboratoryjnych” warunkach lub w naturalnych dla uczestników warunkach otoczenia – w domu, miejscu pracy lub ulubionej kawiarni (kontekstowe testy użyteczności). Testować możemy też zdalnie: poprzez moderowane bądź niemoderowane testy użyteczności.

Obraz
Na białym tle, w pomarańczowo-czerwonym owalu napis "Rodzaje testów", poniżej punkty "oceny heurystyczne, testy partyzanckie, testy kontekstowe, testy zdalne"

Jak testować?

Podczas testów warto pamiętać o paru zasadach. Ważne jest wprowadzenie: wskazanie, jak długo będą trwać testy i jakie zadania uczestnicy będą wykonywać. Skupmy się przede wszystkim na obserwowaniu reakcji i zachowań użytkowników. Obserwujmy w sposób neutralny i bez poprawiania. Jeżeli coś wykonywane jest niezgodnie z naszymi oczekiwaniami może być to wskazówką, co należy ulepszyć w prototypie. Pamiętajmy, że testujemy nasze prototypy, a nie osoby uczestniczące w testach. Warto też zachęcać uczestników do dzielenia się swoimi przemyśleniami lub głośnego zastanawiania się nad kolejnym krokiem w zadaniu oraz zadawać dodatkowe pytania („co masz na myśli mówiąc…?”). Pamiętajmy też, że negatywny feedback jest okazją do ulepszenia naszego produktu, zanim zostanie skierowany do użytku.

Podczas testów pokazujemy nasze prototypy realnym użytkownikom w celu zebrania ich opinii oraz ulepszenia produktów. Zależnie od możliwości czasowych i zasobowych możemy zdecydować się na oceny heurystyczne, testy laboratoryjne lub kontekstowe, zdalne testy moderowane bądź niemoderowane lub szybkie, „partyzanckie” testy prototypów.

Więcej artykułów z tego cyklu